Bråk som tal

Idag har årskurs 5 fått en lektion i bråk och hur bråket skrivs som tal, detta är en del i matematiklyftet. Efter en genomgång där vi utgick från en hel som vi sedan bröt ner till 16-delar, kunde vi se att:
 
en hel är = 1,0
 
en halv är = 0,5
 
en fjärdedel är = 0,25
 
en åttondel är = 0,125
 
en sextondel är = 0,0625
 
Så här såg det ut på tavlan efter det första momentet:
 
 
Efter det första momentet var det dags att placera ut talen på en tallinje. Denna skapade vi snabbt av ett snöre, pennor och post-it-lappar. Pennorna fungerade som pilar!Vår tallinje började på noll och slutade på ett. 
 
 
Eleverna fick nu uppdraget att placera ut tal som är mindre än ett på linjen. Vi utgick från tavlan och de tal vi redan räknat ut, alltså startade vi med att placera ut en halv, 0,5.
 
Efter 0,5 kom någon på att vi kan placera ut 0,25 också eftersom det här hälften av en halv, sedan hälften av detta osv. Med hjälp av delar, miniräknare och våra tidigare uträkningar samt med ledning av mig, placerade vi ut tal efter tal.
 
 
Tyvärr tog lektionen slut alldeles för fort men vi kommer att fortsätta arbetet genom att skapa en tallinje som går att sätta upp i klassrummet och som såklart har ännu mer tal markerade på linjen.
 
I arbetet fick vi in flera begrepp såsom bl.a. likamed, täljare och nämnare, decimal, decimaler, de olika delarna, komma, tallinje osv. 
 
Här är några ur det glada gänget som arbetade så bra!
 
Foto: Cecilia Bergentz

Kommentarer:

1 Felicia -asslatjejerna:

Vilka fina bilder!

Svar: Tack så mycket och tack för ditt besök på vår blogg!
Cecilia Bergentz

Kommentera här: