Om oss och vår blogg

Till höger på bloggen kan ni läsa kort om vem som ansvarar för bloggen, vilka vi är, vårt syfte och vad vi vill få ut av bloggen. All text som ni hittar till höger hittar ni även här men med en utförligare beskrivning samt en motivering till varför vi bör vinna tävlingen webbstjärnan.
 
Om oss: Jag som ansvarar för bloggen heter Cecilia Bergentz och jag har den stora förmånen att vara klasslärare för 5-6C på Hummelstaskolan i Enköpings kommun. Klassen består av 17 härliga 5:or och 10 härliga 6:or, tillsammans är de alldeles fantastiska!

Syfte och mottagare: Bloggen är en klassblogg där föräldrar, elever och andra lärare kan gå in och läsa om våra dagar i skolan och följa de arbeten vi gör här. Bloggen är ett sätt för föräldrar att på ett enkelt sätt ta del av vad vi gör i skolan samtidigt som den används som ett läromedel för eleverna.

Pedagogisk koppling: Genom arbetet med bloggen, där eleverna skriver om och lägger upp bilder på arbeten, bearbetar vi flera delar ur den nya samlade läroplanen (Lgr 11) bl.a. att formulera sig i skrift, att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang samt att söka information från olika källor och värdera dessa. Med hjälp av bloggen får eleverna också träna på att bearbeta texter och bilder som ska läggas ut på nätet, de får lära sig vett och etikett och att kritiskt granska information som de hittar på nätet. De får dessutom lära sig om vilka lagar som gäller angående upphovsrätt.

Arbetet med bloggen kopplar vi även ihop med läroplanens kapitel 1och 2, "Skolans värdegrund och uppdrag" samt "Övergripande mål och riktlinjer". 

Upphovsrätt: Alla bilder som publiceras på bloggen har vi tagit själva, antingen med iPhone eller med en systemkamera; Samsung NX5. Ibland har vi någon "gästfotograf" men då framgår detta såklart! Vi anger alltid namn på den som har fotograferat, skrivit en text eller publicerat en egen film. Vi frågar om lov innan vi fotograferar någon/något likt en föreställning eller likn, som besöker vår skola samt informerar dem om vår blogg och ev. publicering. Vi är inte kopplade till Creative commons men har filosofin att alltid fråga om lov och hoppas på att andra också frågar oss om det är något man vill använda. Vi lägger inte ut sådant som vi inte vill riskera att det kopieras. Vi hoppas att vår blogg skall inspirera andra till att också börja blogga.

Motivering till webbstjärnans pris: Vi anser att vi borde få webbstjärnans pris pga. det engagemang som bloggen har skapat i gruppen, eleverna har börjat skapa sina egna kategorier samt även lagt upp en egen privat blogg. Bloggen har gett oss en gemensam samlingsplats vilken har skapat god kamratskap i gruppen, vilket i sin tur är ett led i vårt värdegrundsarbete. Bloggen är välbesökt av kollegor, föräldrar och andra elever och fungerar som en god informationskanal samtidigt som den kan användas för interaktion mellan olika grupper.

Kunskaper: Vi har lärt oss att kritiskt granska vår egen text så att denna uppfyller en god standard samt ett vänligt tonläge. Vi vill att det ska vara trevligt för mottagaren/läsaren att ta del av våra inlägg. Vi har lärt oss att hantera olika funktioner i bloggen såsom webbdesign, lägga in en feed, länka till filmklipp och länkar, lägga in bilder m.m. Genom bloggen har vi även varit tvugna att sätta oss in i olika verktyg och program såsom t.ex. photostory, mediaplayer och youtube.

Varmt välkommen till vår blogg,

Hälsningar 5-6C

Text: Cecilia Bergentz

 

 

 

 

Instagram

Tillbaka till 80-talet

Idag har vi äntligen haft den inplanerade 80-talsdagen! När barn och vuxna kom till skolan på morgonen möttes de av 80-talsmusik som trubadurerna Rob & Tob stod för. Det blev ett kärt återseende då Tobbe Svensson tidigare har arbetat på skolan.
 
I personalens hall pågick full aktivitet, precis som på den mest besökta damtoaletten. Doften av hårspray spred sig snabbt.
 
 
 I personalrummet satt många "nya" ansikten och väntade på morgonmötet... :)
 
 
 ... precis som i klassrummet 
 
 
 
Storsamling
Klockan 9.00 var det dags för storsamling i stora hallen. Elever från flera olika klasser uppträdde med olika nr av sång och dans. Våra egna klasskamrater Lydia och Josefin var konferenciers:
 
 
Inledde storsamlingen gjorde skolans rektor Eva...
 
 
...och avslutades gjorde den med "The final countdown".
 
 
 
 
 
Lunch
Är det 80-talstema så gäller ju det såklart alla dagens olika moment, inklusive lunch. Vad man åt på 80-talet, det hade våra "80-talskockar" Monika och Eva full koll på.
 
 
Så här såg dagens meny ut:
 
 
... och så här gott såg det ut:
 
 
I matsalen fanns också en mindre LP-utställning att beskåda, ni känner säkert igen flera av LP-plattorna:
 
 
 
Mode
Typiska kläder på 80-talet var tights i olika färger, benvärmare, neonfärger, tubsockar (gärna med instoppade jeans), axelvaddar, uppkavlade ärmar, pumps m.m, m.m. och såklart var vi tidsenliga idag :)
 
 
 
 
TACK
Efter en dag som denna finns det många personer att tacka, och först och främst vill vi såklart tacka klassens 80-talsgrupp som av rektor och elevråd fick förtroendet att arrangera och organisera en 80-talsdag. För att dagen skulle gå att genomföra tog gruppen hjälp av flera personer och vi vill rikta ett STORT, VARMT TACK till alla som på något sätt har varit inblandade i planeringen och genomförandet av 80-talsdagen. Utan er hade den inte gått att genomföra.
 
 
 
Fler foton från dagen:
 
 
 
Text och bild: Cecilia Bergentz
Instagram

Bokcirkelgrupper

Nu har vi startat upp våra "Bokcirkelgrupper"!  Vi kunde inte riktigt enas om namnet så det är en kombination av bokcirkel och bokgrupp. Några tycker att bokcirkel låter gammaldags och att det bara är till för äldre damer, andra tycker att det låter charmigt och hemtrevligt :)
 
Eleverna är uppdelade i fem olika grupper med 4-5 elever/grupp. 
 
Böckerna som grupperna läser är:
WIdmark, Martin "Antikvariat, Blå spegeln" (4 ex)
Sandén, Mårten "Geniet" (4 ex)
Morgan, Matthew m.fl. "Varulv möter drake" (5 ex)
Trenter, Laura "Dagboken" (5 ex)
Funke, Cornelia "Spökriddaren och hans väpnare" (4 ex)
 
 Foto: Cecilia Bergentz

Detta förväntas eleverna lära sig... 
  • Du ska utveckla din förmåga att läsa och analysera skönlitteratur
  • Du ska utveckla din förmåga att urskilja språkliga strukturer
  • Du ska utveckla din förmåga att kunna välja och använda språkliga strategier
 
...och detta kommer att bedömas
  • Hur du läser skönlitteratur med flyt genom att använda lässtrategier.
  • Hur du gör sammanfattningar av textens innehåll och kommenterar centrala delar med koppling till sammanhanget.
  • Hur du utifrån egna erfarenheter och referensramar kan tolka och föra enkla och underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i boken
  • Hur du kan beskriva din upplevelse av läsningen

Instagram