Forts. reklam

Så har vi fortsatt arbetet med att skapa reklam för olika målgrupper. I ett tidigare inlägg, som du hittar här, kan du läsa om hur vi inledde vårt arbete. 
 
Det är fantastiskt att se hur engagerade eleverna är i sitt arbete och vilken arbetsglädje de har:
 
Några grupper hann med sin redovisning. Här visar Josefin, Lydia och Nora upp sin reklam för tuggummi som-riktar sig mot damer över 80 år. De har skapat ett "super-extra-soft-sprutspraytuggummi" :) Det har fantastiska egenskaper - fastnar inte i löständerna, är bra för tandköttet och dessutom har det en föryngrande effekt. Deras slogan är: "When you have it, you feel you have it" :)
 
Den andra gruppen som redovisade sin reklamkampanj gjorde reklam för sin blogg nupflaskt och deras kokbok, som riktar sig mot medelålders kvinnor. De gav oss lite att tänka på bl.a. "Hur mycket kärlek ger du din pizza?"
 
Deras slogan är: "Kom nära maten" :)
 
 
Instagram

Morning tea

Eleverna i åk 4 har läst om vad en engelsk frukost kan bestå av och som ni vet innehåller den bl.a. godsaker som bacon, stekt ägg, vita bönor, stekta champinjoner och korv. Allt detta goda kunde vi inte tillaga i skolan men lite gott engelskt te och nybakade scones med marmelad eller lemon curd på, det gick att ordna :)
 
Ett mycket bra projekt då det integrerar flera olika ämnen och förmågor bl.a. i engelska, matematik och hem- och konsumentkunskap. Samarbete på topp och en trevlig stund tillsammans. 
 
 Vi utgick från ett recept på helt vanliga klassiska scones. 
 
Åk 4 bakar första satserna:
 
En flitig medlem av "The CupCakes" dokumenterar processen för att lägga ut denna på den egna bloggen Nupflaskt.
 
Kladdigt!
 
Nygräddat!
 
I arbetet ingår även att diska och plocka undan.
 
Nästa grupp bagare är åk 5!
Text och bild: Cecilia Bergentz
 
 
 
 
 
 
 
 
Instagram

Besök hos kyrkcentrum

Igår var vi inbjudna till Kyrkcentrum, temat var "Vad händer när en människa dör?". Eleverna tränade bl.a. sin förmåga att reflektera över livsfrågor och sin egen och andras identitet.
 
Frågor vi reflekterade kring var bl.a.
  • vad händer efter döden
  • varför sätter vi in en dödsannons,
  • varför har dödsannonserna olika symboler och vad står de för
  • var dör de flesta människorna
  • hur går man tillväga när en person har dött
 
Vi fick ta del av hur olika religioner ser olika på hanteringen av den döda och hur det inom kristendomen går till vid en begravning. 
 
Här får eleverna skapa sina egna symboler i lera.
 
Eleverna får träna på hur det går till på en begravning.
 
Go´fika!
 
Med hjälp av olika bilder samtalar vi om hur vi tänker oss döden.
 
Som avslutning tänder vi var sitt ljus. 
Text och bild: Cecilia Bergentz
 
 
 
 
 
 
Instagram