Författarbesök

Idag har vi femmor haft författarbesök av Per Nilsson som har gjort böckerna om EXTRA. Per Nilsson är född 1954, så då kan man snabbt räkna ut hans ålder (Svar: 59 år)!

Per börjar med att berätta vad en författare behöver för att kunna skriva en bok: det behövs penna, papper och en idé såklart. När Per börjar skapa en ny bok gör han upp en tidslinje och planerar för olika händelser. Han poängterar att alla författare lägger upp sitt arbete på olika sätt. Det tar ca 1 år att skriva en bok men just böckerna om EXTRA har Per skrivit lite snabbare då det har kommit ut två böcker per år.

Att Per blev författare kom sig av att han, när han blev pappa, ville skriva ner sina barndomsminnen och ge till sina barn. Meningen var inte att han skulle skriva en bok men han vann en skrivartävling och på den vägen var det. Det första bokan han skrev hette "Mellan vakna och somna". Detta var omkring 1986.

Per berättar att det bästa med att vara författare är att arbetet är så fritt, man är sin egen chef och får planera över sin egen tid. Det som kan var lite negativt är att det är ett ensamt arbete - därför är det så roligt att få åka runt till olika skolor och träffa alla elever :)

Pers egen favoritbok, av hans egna böcker är "Korpens sång", en annan bok "Hjärtats fröjd" har blivit översatt till 20 olika språk!

 

Under besöket ställer Per tre frågor till eleverna, frågor som han alltid ställer till elever under skolbesök, nästan som en undersökning.
 
Fråga 1: Vad skulle du helst vara: en örn som är stolt, flyger ensam och alla vet vem det är eller en sparv som flyger tillsammans med andra och är lik de andra sparvarna. 
 
Eleverna fick blunda och svara; 15 elever ville vara sparv och 15 ville vara örn - några elever fick motivera sitt val:
 
"Jag vill vara örn för jag vill inte vara som alla andra. Jag vill gå min egen väg och göra det som jag är bra på.Jag vill inte falla in i mängden."
 
"Jag vill vara örn för jag vill äta upp dom andra, jag vill inte vara den som blir uppäten!"
 
"Jag vill vara sparv för då är man inte ensam, då har man någon att gå till."
 
 

Fråga 2: Vad är skillnaden mellan att vara bästa kompis med en tjej/kille och att vara ihop?

"När man är ihop finns den liksom mer i tankarna än när man är kompis!"

 

Fråga 3: Är det någon skillnad mellan pojkar och flickor?

"Killar får mer betalt i fotboll"

"Egentligen ska det ju inte vara någon skillnad!"

"Tjejer har ofta längre hår!"

"Killar är kaxigare och tuffare!"

 
Som avslutning gav Per ett vädligt bra tips att ta med sig: när man ska träna på pussning så är det jätteviktigt att man lutar huvudet åt höger...
 
                                                                                                         Text och bild: Cecilia Bergentz
Pers autograf!                                                                                                 
 

 

 

 

 

 

Kommentera här: