Spågumman

 Idag har vi börjat bekanta oss med de olika läsförståelsestrategierna "Spågumman", "Detektiven", "Cowboyen", "Reportern" och "Konstnären". Eleverna fick en kort presentation av varje figur/strategi och vad de står för, sedan såg vi även en kort del av föreläsningen "Läsförståelsestrategier i praktiken i årskurs 4-6" som finns att hitta här. Vi började ca 12.40 min. in i föreläsningen och slutade ca 18.15 min. in i föreläsningen. Under den biten förklaras strategierna på ett sätt så att även eleverna förstår. 
 
Efter denna intruduktion lyfte jag fram Spågumman som aktuell för dagen och genom att arbeta med strategierna att förutspå och ställa hypoteser tog vi oss sedan igenom en faktatext tillsammans. Nästa gång ska vi bekanta oss med reportern. Jag kommer att introducera en figur i taget så att eleverna får träna på och befästa en strategi åt gången. Målet är att de olika strategierna så småningom ska användas på ett naturligt sätt i alla lässituationer och i alla skolämnen. 
 
 
"Spågumman förutspår och ställer hypoteser om texten genom att titta närmare på rubriker, bilder, bildtexter och textgenre. Denna strategi används innan, under och efter läsningen.Vid läsning av berättande texter handlar förutsägelserna om vad som kommer att hända senare i berättelsen. Vid läsning av faktatexter handlar förutsägelserna om att utifrån sin egen kunskap om ämnet förutsäga vad texten kommer att säga."
                                                                                                    (hämtat från "En läsande klass")
 

Kommentera här: