Boksamtal med spågumman som mall

Medan flera elever var iväg och åkte skridskor igår fortsatte övriga att träna på läsförståelsestrategier. Den läsfixare som vi håller på att lära känna är just nu är, som ni vet, spågumman.
 
Vi arbetade i grupper om ca 5 och alla hade var sin bok med sig, sin "bänkbok". En elev visade upp sin bok och övriga fick, utifrån rubrik och bild, försöka förutspå vad boken skulle komma att handla om. Innehavaren av boken kunde sedan berätta vidare. 
 
Genom arbetet fick vi syn på spågummans strategi men även på hur många olika tankar det finns om en och samma bok, vår fantasi skenade iväg utifrån de bilder vi såg och våra tankar byggdes upp utifrån varandras olika tankar. 
 
När eleverna läste upp texten på baksidan av sin bok kom vi att prata om hur vi målar upp inre bilder och läsfixaren "konstnären" gjorde på detta vis en naturlig entré. Denne kommer vi att arbeta vidare med vid ett senare tillfälle.
 
 
 
 

Kommentera här: